Парламентом 7 грудня ц.р. прийнято Закон України «Про Державний бюджет України на 2018 рік».
Федерація профспілок України відстоювала профспілкові пропозиції до Держбюджету-2018 на національному рівні та всіляко сприяла їх просуванню. Зокрема, у своїх зверненнях до: профільних парламентських Комітетів; народних депутатів України – представників ФПУ у Верховній Раді України С.М. Капліна та В.Є. Івченка (які внесли їх до Парламенту в повному обсязі); Голови підкомітету з питань державного боргу та фінансування державного бюджету Комітету Верховної Ради України з питань бюджету С.Я. Рудика; Фракцій Партії «Блок Петра Порошенка» та «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина»; Першого віце-прем’єр-міністру – Міністра економічного розвитку і торгівлі України С.І. Кубіва, Міністерства соціальної політики України та Міністерства фінансів України, а також під час зустрічі з Прем’єр-міністром України Гройсманом В.Б. та додаткових консультацій з Мінфіном, Мінсоцполітики та профільними ЦОВВ під головуванням Першого віце-прем’єр-міністра України Кубіва С.І.
Текст прийнятого документу поки не оприлюднено, однак вже сьогодні можна говорити про часткове врахування в ньому профспілкових пропозицій.
Щодо мінімальної заробітної плати
Профспілкові пропозиції частково враховано
Парламентарі залишили розмір мінімальної зарплати з 01.01.2018 року на рівні 3723 грн., що вже сьогодні є меншим на 4% від фактичного прожиткового мінімуму. І це безумовно є кроком назад у забезпеченні гарантованого державою мінімального рівня оплати праці, адже на 1 січня цього року мінімальна зарплата дорівнювала фактичному прожитковому рівню.
Однак пунктом 17 Прикінцевих положень Держбюджету-2018 передбачено зобов’язання Уряду на основі моніторингу виконання Державного бюджету України за підсумками першого кварталу розглянути питання щодо можливості підвищення розміру мінімальної заробітної плати.
Отже профспілкам потрібно буде активізувати свої зусилля у переговорах з Урядом, задля забезпечення підвищення мінімальної заробітної плати до рівня фактичного прожиткового мінімуму за підсумками 1 кварталу 2018 року.
Щодо прожиткового мінімуму для працездатних осіб та базового тарифного розряду ЄТС
Профспілкові пропозиції не враховано
Розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб встановлено з 01.01.2018 року на рівні 1762 грн, що вдвічі менше за фактичний його розмір. Відтак, розмір базового тарифного розряду ЄТС з 01.01.2017 складатиме 47 % від мінімальної заробітної плати, а при прогнозованому підвищенні її до 4100 грн – 43%.
Слід зазначити, що прожитковий мінімум для працездатних осіб буде підвищуватися протягом року – з 01.07.2018 – 1841 грн, а з 01.12.2018 -1921 грн., а розмір базового тарифного розряду ЄТС залишатиметься незмінним, що і надалі продовжить зрівнялівку у бюджетній сфері, коли працівникам і кваліфікованої, і некваліфікованої праці будуть доплачувати до мінімальної зарплати.
Профспілкам під час переговорного процесу з Урядовою стороною потрібно відстоювати необхідність забезпечення зростання базового тарифного розряду ЄТС відповідно до зростання розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб. У виробничому секторі розмір тарифної ставки робітника I розряду на 2018 рік має бути визначено у Генеральній угоді.
Частково враховано пропозицій членських організацій ФПУ і членів СПО об’єднань профспілок:
Міністерству освіти і науки України за КПКВК 2211190 «Освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам» збільшено видатки за загальним фондом на 892,0 млн. грн. та встановлено у обсязі 62 152,9 млн. грн. (було передбачено 61 260,9 млн. грн.). Профспілкова пропозиція складала - 66,9 млрд грн., тобто недостає 4,8 млрд.грн.
Також частково віднайдено компроміс стосовно фінансування закладів освіти I-II рівня акредитації, зокрема, у разі добровільної згоди трудових колективів приєднання до закладів III-IV рівня акредитації, їх фінансування здійснюватиметься з державного бюджету.
Міністерству охорони здоров’я України, як головному розпоряднику коштів збільшено видатки на 943,7 млн. грн., а також збільшено видатки на медичну субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на 5,9 млрд. грн. при одночасному зменшенні видатків на надання первинної допомоги населенню на 5,2 млрд. грн. (за пропозицією профспілок необхідно 48,6 млрд. грн., а отримано 0,7 млрд.грн).
Міністерству культури України за бюджетною програмою «Фінансова підтримка Національної суспільної телерадіокомпанії України» (код 1701080) додатково виділили 213,4 млн. грн., тобто всього передбачили 990 млн.грн замість 1,5 млрд. грн.
Національній академії наук України збільшено видатки за загальним фондом на 75,0 млн. грн. та встановлено у обсязі 2881,7 млн. грн. (всього передбачено 3612,7 млн. грн.), тобто надано в шість разів менше ніж необхідно, адже профспілкова пропозиція - збільшити фінансування за КПКВК 6541030 «Фундаментальні, прикладні наукові і науково-технічні розробки…» на 423,3185 млн.грн. (з них – 270,9727 млн.грн. на заробітну плату), встановивши їх у обсязі 3230,0455 млн.грн.
Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України передбачено 100 млн. грн.. за КПКВК 2751190 «Надання державної підтримки для будівництва (придбання) доступного житла» при потребі не менше 1 000 000 тис.грн.
Також на реалізацію заходів Загальнодержавної цільової програми «Питна вода України на 2011–2020 роки» передбачено видатки у сумі 200,0 млн. гривень.
Міністерству енергетики та вугільної промисловості України передбачено дві нові бюджетні програми:
- "Здешевлення кредитів для державних вугледобувних підприємств та господарських товариств, 100 відсотків акцій яких належать державі, на будівництво та технічне переоснащення" у сумі 300 000 тис. грн. – загальний фонд;
- "Погашення заборгованості за спожиту електричну енергію державних вугледобувних підприємств та вугледобувних господарських товариств, 100 відсотків акцій яких належать державі" у сумі 1 400 000 тис. грн. – спеціальний фонд.
Профспілкові пропозиції стосовно збільшення видатків на діючі програми у вугільній галузі залишилися не врахованими. Разом з тим, за доручення Прем’єр-міністра України Гройсмана В.Б. питання лісового господарства та вугільної промисловості будуть вирішуватися у окремому порядку.
Департамент захисту соціально-економічних прав
апарату ФПУ