Захищаючи права та інтереси працюючих Закарпатська обласна організація профспілки працівників автотранспорту та шляхового господарства (голова Олександр Воронін) намагається використати можливі шляхи для вирішення проблем галузі: участь у всіх обласних зібраннях, що стосуються діяльності автомобільного транспорту, засіданнях конкурсного комітету при обласній державній адміністрації щодо визначення переможців для роботи на автобусних маршрутах, засіданнях ради перевізників при ОДА – спільно з громадською організацією «Закарпатська обласна асоціація автомобільних перевізників» тощо.
Вирішення назрілих проблем, яких у галузі накопичилося чимало, передусім зв’язано з недосконалою законодавчою базою: окремі постанови Кабінету Міністрів України суперечать Закону України «Про автомобільний транспорт». Затягування з їх розв’язанням впливає на фінансово-економічний стан трудових колективів галузі та перевізників. Галузеву профспілку, зокрема, турбує невизначеність з тарифами на перевезення пасажирів автобусами. Вкрай незадовільна (і далеко не в повному обсязі) система погашення збитків перевізників за перевезення пільгових категорій пасажирів. Ще однією проблемою залишається велика кількість нелегальних перевізників, які не сплачують податків до бюджету. За нестачі коштів повільно здійснюється оновлення транспортних засобів, що викликає претензії до роботи перевізників з боку Державтоінспекції. Але відповідальне ставлення до своїх безпосередніх обов’язків гарантує безаварійну роботу водіїв транспортних засобів: останнім часом в області сталося лише одна аварія.
З урахуванням наявних проблем галузі на черговому пленумі Закарпатського обкому профспілки працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства розглянуто питання «Про роботу обласного комітету профспілки щодо захисту соціально-економічних прав членів профспілки». Гострою і конструктивною була доповідь голови обласної організації галузевої профспілки Олександра Вороніна, діловими, з вболіванням за галузь, часом емоційними – виступи учасників пленуму. У підсумку обласна галузева профспілка дотрималась зваженої позиції: враховуючи те, що більшість порушених питань пов’язані з недосконалістю законодавчої бази, привернути увагу владних структур області до їх першочергового вирішення.
Зокрема, галузеву профспілку турбує те, що рівень тарифів на перевезення пасажирів та багажу автобусами, що працюють у приміському та міжміському внутрішньообласному сполученні, не відповідає економічним реаліям. З квітня 2012 року, коли тариф у розмірі 0,266 грн. був затверджений розпорядженням голови Закарпатської облдержадміністрації Олександра Ледиди, відбулося значне підвищення мінімальної заробітної плати, інших складових частин тарифу (запасні частини, мастила, шини, акумулятори, вартість транспортних засобів тощо), що призвело до значного скорочення заробітної плати працівників галузі. Торік, до прикладу, розмір оплати праці автомобілістів був значно нижчим ніж у виробничому секторі області і складав
1400-1500 грн. Тож завдання полягає в тому, аби зробити ці тарифи вільними, без довготривалого затвердження органами влади.
Інше проблемне питання – неможливість райдержадміністраціями організувати проведення конкурсів по визначенню переможців – призвело до незабезпеченості дозвільними документами близько 600 рейсів у приміському сполученні та не отримання перевізниками субвенцій на пільгове перевезення пасажирів. Станом на 1 червня 2013 року перевізниками області згідно актів виконаних робіт, фактично виконано перевезень пільгових категорій громадян в обсязі 11 мільйонів гривень, а відшкодовано лише
6,5 мільйона гривень, у тому числі один мільйон гривень – взаємозаліком. Заборгованість становила майже 5 мільйонів гривень, що вплинуло на погіршення фінансового стану автотранспортних підприємств. В першу чергу тут потрібні зміни в законодавстві. На думку профспілок єдиним шляхом виходу з цієї ситуації є адресна допомога держави пільговикам – незахищеним верствам населення.
Крім того, бездіяльність обласних контролюючих органів компрометує державну політику в сфері автотранспорту, призводить до тінізації пасажирських перевезень і дає можливість утворення нелегальними перевізниками несанкціонованих стоянок навколо автостанцій та інших суспільних об’єктів. В то й же час це не дає можливості підприємствам галузі оновлювати рухомий склад та зміцнювати своє економічне становище для захисту соціально-економічних прав працівників галузі.
За дорученням учасників пленуму голова обкому профспілки Олександр Воронін звернувся з листом до голови Закарпатської обласної держадміністрації Олександра Ледиди щодо підтримки у вирішенні першочергових проблем галузі. Що скаже обласна влада?
На фото: У президії пленуму;
Учасники зібрання;
Голова обкому профспілки Олександр Воронін (крайній ліворуч) та заступник голови облпрофради Василь Захарець (другий праворуч) ведуть дискусію з учасниками пленуму.
Фото автора
Сергій Баранчиков
завідувач відділу організаційно-гуманітарної
роботи Закарпатської облпрофради